¡Hasta la victoria siempre!

lørdag 8. januar 2011

Tøffelhelt(inne)

De siste par månedene har jeg vært veldig flink til å lage tøfler. Kaldt vær og is på fortau og stier har gjort det vanskelig for løping og turgåing. Det har derfor blitt litt ekstra sofasitting i vinter. For å føle jeg gjør noe nyttig mens jeg sitter der og ser på alle mulige krimserier, har hekling og strikking vært gode aktiviteter.

Tøfler var dermed temaet som gikk igjen i fjorårets julegaver. Det vandrer nå flere lykkelige kvinner og menn med varme føtter rundt om i verden. Jeg har selvfølgelig laget en drøss til meg selv også, i alle regnbuens farger.

Mest av alt liker jeg å hekle ballerinatøfler. Som oftest tover jeg dem. Etter toving pimper jeg dem opp med knapper og filtblomster. Oppskriften er enkel, og det tar ikke så mange timene å lage ett par. Denne websiden gir deg en steg for steg beskrivelse over hvordan du lager dem: Mary Jane Slippers.
Jeg bruker denne oppskriften som et utgangspunkt, men legger til noen stavmasker og rader når jeg vil lage dem litt større. Garnet jeg bruker er Safir, som egner seg godt til toving.

Her er noen skrytebilder av ballerinatøfler jeg har laget:

 Søte rosa ballerinatøfler til meg selv

Disse befinner seg nå i Japan

Kom over en kul knapp og måtte lage tøfler som matchet

Julegave til mor

Less is more

1 kommentar:

Anna sa...

Takk for besøk på bloggen min! Masse fint du lager også, kjempegod ide med hekla tøfler og så fine de ble. Slike må jeg også lage,hekta på hekling om dagen..